روحانی

موضوع تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی و امکان سلطه فرهنگی دشمن

 

کره

                              مدارس کره جنوبی

اخیراً کره جنوبی براساس حکم دادگاه قانون اساسی این کشور، آموزش زبان انگلیسی برای سال های اول و دوم مقطع ابتدایی را ممنوع و آنرا مانعی برای یادگیری زبان کره‌ای و باعث پاک شدن ریشه‌های کره‌ای اعلام کرد.

سال گذشته مقام معظم رهبری فرمودند: «این اصرار بر ترویج زبان انگلیسی در کشور ما یک کار ناسالم است. بله، زبان خارجی را باید بلد بود امّا زبان خارجی که فقط انگلیسی نیست…امروز کسانی که به اسپانیولی حرف میزنند، کمتر از کسانی نیستند که به انگلیسی حرف میزنند… چرا فرانسه یا آلمانی تعلیم داده نمیشود؟ زبان های کشورهای پیشرفته‌ شرقی هم زبان بیگانه است، اینها هم زبان علم است. آقا جان! در کشورهای دیگر به این مسئله توجّه می کنند و جلوی نفوذ و دخالت و توسعه‌ زبان بیگانه را می گیرند؛ ما حالا از پاپ کاتولیک‌تر شده‌ایم! آمده‌ایم میدان را باز کرده‌ایم و علاوه بر اینکه این زبان را کرده‌ایم زبانِ خارجیِ انحصاریِ مدارسمان، مدام داریم می‌آوریمش [درمقاطع] پایین؛ در دبستان ها و در مهدِکودک‌ها! چرا؟ ما که میخواهیم زبان فارسی را ترویج کنیم، باید یک عالَم خرج کنیم و زحمت بکشیم. [وقتی‌] کرسی زبان [فارسی] را در یک‌جا تعطیل می کنند، باید تماس های دیپلماتیک بگیریم که چرا کرسی زبان فارسی را تعطیل کردید. نمیگذارند؛ اجازه‌ دانشجو گرفتن نمی دهند؛ امتیاز نمی دهند؛ برای اینکه زبان فارسی را یک‌جا می خواهیم ترویج کنیم؛ آن‌وقت ما بیاییم زبان آنها را خودمان با پول خودمان، با خرج خودمان، با مشکلات خودمان ترویج کنیم. این عقلائی است؟ من نمیفهمم!»

بی‌بی‌سی و رادیو فردا بلافاصله این فرمایشات را تلاش برای انزواطلبی و ستیز با معاصر شدن نسل جوان تفسیر کردند و رادیو فرانسه درحالیکه رهبری به صراحت بر لزوم آموزش زبان بیگانه تأکید کرده بودند، تیتر زد: «سخنان تند خامنه‌ای علیه زبان انگلیسی: “زبان و فرهنگ بیگانه” را ترویج نکنید.»

 مدتی بعد رئیس جمهور هم در برابر مقام معظم رهبری موضع گرفت و امری که قاعدتا باید فراجناحی و مورد توافق کل نظام و حتی ملی‌گرایان یا مدافعان منافع ملی خارج از نظام هم باشد را تبدیل به نزاعی سیاسی کرد و گفت: «مردم خودشان باید بخواهند … و [دانش آموز] باید بتواند انتخاب کند چند زبان می‌خواهد بیاموزد. وقتی در یک مدرسه‌ای نود و هشت درصد دانش آموزان یک زبان را انتخاب کردند … ما که نمی‌توانیم برای آن دو درصد معلم دیگری را به کار بگیریم. امروز شما ببینید در شبه قاره هند به خاطر اینکه این جمعیت عظیم به زبان انگلیسی تقریبا مسلط هستند، شما ببینید که در آی تی [علوم انفورماتیک] چه کارهایی انجام داده‌اند و چه شغل بزرگی را این شبه قاره به دست آورده است، ما باید زبانی را یاد دهیم که در کنارش علم، راحت‌تر به دست آید و شغل بیشتر برای نسل جوان آینده به وجود بیاورد و ارتباط اقتصادی ما را با دنیا تسهیل کند.»

ملاحظه: ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در سنین پایین در کره جنوبی، یعنی در کشوری که رسما یکی از اقمار آمریکاست، نشان می دهد که این کشور با این میزان وابستگی نظامی-سیاسی به واشنگتن، اما چرا مسئولین اجرایی کشورمان که داعیه استقلال فرهنگی داریم تا این حد به موضوع نفوذ فرهنگی دشمن، بی توجه و یا احیاناً مغرضانه راه را برای دشمن باز می کنند؟!

البته وقتی موضوع دوتابعیتی ها و یا اقامت فرزندان برخی از مسئولین ارشد در کشورهای اروپایی، کانادا و یا آمریکا مورد توجه قرار می گیرد، می توان تاحدودی حدس زد که چرا بحث نفوذ فرهنگی دشمن در آموزش و پرورش و یا آموزش عالی کشور از ناحیه دستگاه اجرایی کشور، به یک موضوع کم اهمیت و دست چندم تنزل پیدا می کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

سوال امنیتی *


طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلااجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار