دلار

کاهش هزینه تولید؛ راهبرد حمایت از کالای ایرانی

اقتصاد

                        وضعیت اقتصادی

میل و استقبال مردم از یک کالا و یا خدمت، صرف نظر از داخلی یا خارجی بودن آن، در وهله نخست به کیفیت و قیمت و دوم، احترام به ذائقه مشتری و زیبایی بسته‌بندی و… بستگی تام و تمام دارد. شاید بتوان ریشه‌های میل به کالای خارجی را در تجمل گرایی و مدّگرایی کاذب و دلخوشی به برندها یافت، اما دلیل اصلی گرایش مصرف کنندگان به کالای خارجی از یک‌سو به بی‌اعتمادی به کالای داخلی و از دیگرسو اینست که تولید ملی ما نتوانسته به لحاظ قیمت و کیفیت و شکل عرضه نیازهای مصرف کننده ایرانی را برآورده کند.

بار سنگین تغییر ذائقه فرهنگی و افزایش ضریب تعصب مردم بر مصرف و حمایت از کالای داخلی مستقیماً بر دوش دولت و تمامی رسانه‌ها، نهادها و دستگاه‌های فرهنگی کشور سنگینی می‌کند اما اگر کالای ایرانی نتواند به لحاظ کیفیت، قیمت و شکل عرضه با مشابه خارجی رقابت کند، بی‌شک نهادهای مسئول توفیق چندانی در تغییر ذائقه مردم نخواهند داشت و عمده مردم به رغم میل باطنی از کالای داخلی حمایت زیادی نخواهند داشت.

بین کیفیت هر کالا و قیمت تمام شده آن کالا رابطه عکس وجود دارد و به هر میزان که قیمت تمام شده کالا پایین‌تر بیاید به همان میزان فرصت مناسب برای بالاتر بردن کیفیت کالا در اختیار تولیدکننده قرار خواهد گرفت و به عکس اگر قیمت تمام شده کالا برای تولید کننده زیاد باشد، تولید کننده برای باقی ماندن در چرخه بازار، خود را ناچار به پایین آوردن کیفیت کالا خواهد دید.
ایران فی‌نفسه یک مزیت و یک بازار بزرگ اقتصادی برای محصولات و تولیدات به‌شمار می‌رود و بازار مصرف خوراک، پوشاک و مسکن ایران چند برابر کل منطقه است اما متأسفانه این بازار بزرگ در اختیار بیگانگان است. بخش مسکن به‌عنوان مادر صدها صنعت وابسته، در رکودی بی‌سابقه به سر می‌برد. بخش پوشاک نیز که روزگاری نه‌ چندان دور دومین صنعت کشور بود، هم‌اینک در خوش‌بینانه‌ترین حالت با ظرفیت زیر ۲۵ درصد کار می‌کند.

دلایل زیادی برای بالا بودن هزینه‌های تولید می‌توان شمرد از جمله: واردات لجام گسیخته، قاچاق، مالیات، تورم، نرخ ارز، نرخ سود بانکی و فرسودگی تجهیزات، پایین بودن فناوری و… که کالای ایرانی در شرایط کنونی به دلیل کیفیت و قیمت، قدرت رقابت با مشابه خارجی را ندارد. رقابت‌پذیری تولیدات داخلی در مصاف با اقلام مشابه خارجی زمانی در جامعه نمود عملی پیدا می‌کند که هر دو محصول از شرایط و امتیازات مساوی برخوردار باشند، در حالی که کالای خارجی از مزیت‌های غیرقابل انکاری برخوردار است و از رانت تفاوت قیمت ارز دولتی با قیمت واقعی نیز بهره می‌برد.

رقابت‌پذیری کالای ایرانی از طریق «به حداقل رساندن هزینه‌های تمام شده»، «بهره‌وری»، «بهبود سطح فناوری و کیفیت»، «کم کردن موانع محیط کسب و کار»، «حذف قاچاق»، «پایین آوردن هزینه‌های نظام فروش و توزیع»، «خشکانیدن سرچشمه‌های مفاسد اقتصادی»، «ثبات بلندمدت قیمت مواد اولیه» و… میسر خواهد شد.

د طول سال های بعد از انقلاب همواره بین قیمت واقعی و پنهان دلار، تفاوت فاحش داشته و دارد و این تفاوت یک مزیت قطعی در اختیار کالاهای خارجی بشمار می رود. مثلاً در دهه ۷۰ در شرایطی که قیمت دلار ۷۰ ریال بود، قیمت واقعی آن ۱۴۴۰ ریال بود و این امر سبب نابودی صنعت و تولید داخلی شده بود و در حقیقت تفاوت قیمت ۷۰ ریال تا ۱۴۴۰ ریال مزیتی است که به تولید کننده خارجی داده می‌شد و متأسفانه این دور باطل در باره تفاوت قیمت دولتی و واقعی ارز همواره وجود داشته و دارد.

طی ۴۰ سال گذشته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها مجبور شده برای حمایت از کالای ایران و ایجاد مزیت صادراتی، قیمت ارز را آزاد کند و همین آزادسازی نیز موجب بروز تکانه‌های شدید اقتصادی شده است. به این ترتیب چرخه تولید در کشورمان در اقتصاد دلار-محور هم چوب را می‌خورد هم پیاز را و هم هزینه را می‌پردازد.

اقتصاد

                       کاهش ارزش پول ملی

با این وصف می‌توان گفت مهم‌ترین و فوری‌ترین وظیفه دولت و مجلس برای حمایت از کالای ایرانی خروج فوری و منطقی از حوزه اقتصاد دلار-محور با هدف پایین آوردن هزینه‌های تولید و جلوگیری از تکانه‌های نظام سلطه در این نوع از اقتصاد است.

ملاحظه: موضوع اقتصاد و متغیرهای مؤثر در آن درشرایط مختلف مهم و حیاتی است خصوصاً در سال های اخیر که دشمن به دلیل شکست خوردن در عرصه های نظامی، امنیتی و…، به طور همه جانبه روی مبحث اقتصاد متمرکز شده طبعاً اهمیت فوق العاده تری پیدا کرده و این امر اقتضا می کند که مسئولین اجرایی با تمام توان به مقابله با تحرکات دشمن پرداخته و اجازه بی ثباتی و تزلزل در کسب و کار مردم را ندهند اما چیزی که در عمل کاملاً مشهود است، بی تفاوتی، سکوت و توجیه کردن مسئولین ذیربط در مباحث کلان اقتصادی است که آثار و پیامدهای آن گریبانگیر اقشار مختلف مردم خصوصا دهک های پایین جامعه شده و آنها را به شدت تحت فشار قرار داده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

سوال امنیتی *


طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلااجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار