گذار جریان اصلاحات از “نقد” حاکمیت به “نفی” آن

دکتر عبدالله گنجی در مراسم ویژه روز دانشجو در دانشگاه امیرکبیر، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که فعالیت‌های غیرعلمی را برای دانشجو ممکن کرده، انرژی و تحرک اوست. نکته مهم دیگر، عدم‌منفعت‌طلبی دانشجو و دوری از باندهای قدرت و ثروت است که خود این موضوع تولید مرجعیت می‌کند. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه موضوعی که مورد غفلت واقع شده، «نگاه روان‌شناختی» به دانشجو است، اظهار داشت: تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران نظام، باید به جای نگاه سیاسی و امنیتی به دانشجو، از لحاظ روان‌شناختی او را مورد بررسی قرار دهند. گنجی، جنس دانشجو را «نظارت‌گریز» عنوان کرد و ادامه داد: این موضوع، بیش از اینکه سیاسی باشد، روان‌شناختی است.

وی با بیان اینکه نگاه دانشجو به قدرت معمولاً توأم با سوءظن است و گاهی اوقات به جای نقد، نفی می‌کند، تصریح کرد: یکی از اتفاقاتی که در دوران اصلاحات رخ داد، این بود که جای «نقد» و «نفی» عوض شد و طبیعتاً هیچ حاکمیتی، نفی خودش را برنمی‌تابد. این فعال سیاسی با بیان اینکه باید نفی را به سمت نقد ببریم، تأکید کرد: دانشگاه و دانشجو در این حیطه رشد کرده است.

مدیرمسئول روزنامه «جوان»، تأثیرپذیری دانشجو و پذیرش مرجعیت خارج از دانشگاه را یکی از ویژگی‌های دانشجو دانست و یکی از عوامل این موضوع را «عینی‌گرایی» دانشجو عنوان و یک آسیب دانشجویان مذهبی را این دانست که متناسب با حقانیتی که به آن قائل هستند، رفتار نمی‌کنند و در این خصوص گفت: اینکه در دفاع از حقانیتی که به آن قائل هستیم، کنش‌های تند انجام دهیم، یک نقطه ضعف است. این موضوع باعث شده که ما برخی مسائل روبنایی را ببینیم و از مسائل عمیق غفلت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اگر به یکی از بزرگان ما توهین شود، زود ناراحت شده و موضع می‌گیریم، اما اگر کتابی نوشته شود که در مقابل مدل حکومتی نظام اسلامی، مدل دیگری ارائه دهد، از آن بی‌خبر هستیم چراکه مسائل عاطفی، میدانی و خبری را بهتر دنبال می‌کنیم. مدیر مسئول روزنامه «جوان» سپس این موضوع را یک رنج توصیف کرد و پیشنهاد کرد که باید در پرداختن به لایه‌های زیرین، یک نهضت راه‌اندازی شود.

ایشان در پاسخ به سؤالی درباره آینده جریان اصلاحات و نسبت آن با اعتدال، اصلاح‌طلبی را دارای سه طیف عنوان کرد؛ یک طیف، به نظام نقد دارد و قله‌ نقدشان نیز شورای نگهبان است و مدعی اند که تفسیر تنگ‌نظرانه‌ای از قانون اساسی ارائه می‌دهد. بسیاری از افرادی که در این طیف قرار می‌گیرند و دارای مسئولیت هستند، از نظر ما، اصلاح‌طلب نیستند، برخی‌ها نیز به خاطر اینکه این افراد نظام را قبول دارند، آنها را اصلاح‌طلب بدلی می‌نامند. گنجی، جمهوری خواهان سکولار را دسته‌ دوم اصلاح‌طلبان خواند و اظهار داشت: ۹۰درصد آنها از کشور رفته‌اند و نظام را دیکتاتوری صالحان می‌دانند که این خود یک تناقض است، زیرا این چگونه صالحی است که دیکتاتور است.

وی طیف اصلی اصلاح‌طلب‌ها را «حلقه‌کیان» عنوان کرد که تعداد آنها بین بیست الی سی نفر است و اظهار داشت: این افراد می‌گویند در ایران امکان تشکیل نظام سکولار وجود ندارد و ما باید نظام اسلامی را بپذیریم، اما نقش ولایت‌فقیه باید مثل ملکه انگلیس باشد. در سند تعامل پنج ساله حزب مشارکت نیز بر این مسئله تصریح شده و کتابی هم تحت عنوان «مشروطیت‌خواهی» نوشته اند.

نامبرده اعتدلال را فاقد ویژگی‌های یک جریان توصیف کرد و اظهار داشت: اعتدال یک روش است، مثل روش تعامل با کشورهای مختلف. اعتدال، ممکن است به جهت اشتراک منافع، قرابتی با اصلاح‌طلبی پیدا کند اما با اصلاح‌طلبی به معنای قِسم سوم آن (جمهوری خواهان) فاصله بسیار زیادی دارد.
دکتر گنجی همراهی اصلاح‌طلب‌ها با مشی اعتدالی دولت را منطبق بر یک نیاز دوطرفه توصیف و عنوان کرد: نیاز آنها این بود که با چنگ زدن به این رویه، وارد حاکمیت شوند؛ اعتدال هم به دلیل نداشتن پایگاه اجتماعی، به عقبه اجتماعی آنها نیاز دارد.

مدیر مسئول روزنامه «جوان» در نهایت خاطر نشان کرد: اصلاح‌طلب‌ها برای اینکه بتوانند در انتخابات ۱۴۰۰ حضور داشته باشند، از دولت فاصله گرفته‌اند و دیدیم که بعد از تشکیل کابینه، به مخالفت با آن پرداختند و گفتند این کابینه ما نیست، در حالی که بسیاری از وزرای کنونی، وزرای دولت اصلاحات هستند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

سوال امنیتی *


طراحی سایتسئوفروش ویلا و اجاره ویلاسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلافروش ویلا